Assalamualaikum.. Selamat Datang ke Blog Duniaku Si Merah Jambu ! ʕ•ᴥ•ʔ Jangan lupa follow blog ni, okay ? ✿◕ ‿ ◕✿ Saranghae ❤ ❤ ❤ Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving ❤ ❤ ❤

Monday, November 25, 2013

(Novelku) Bab 1 : Kehidupan di Sekolah Baru !

P/S : Cerita ni hasil drpd sya sndiri.. x tiru kt mane2 pun.. ejaan dan tnda baca banyak yang slah.. just buat untuk suka2 harap korang terhibur membca cerita ini k.. kalau ade nk comment ape2 x kesah.. tapi jgn menghina.. semua manusia x perfect .. ^_^



“Hurmm!! Nampaknya aku dah kene bangun lah nie.’bermula lah kisah baru hidup aku di  sekolah baharu. Entah ape pulak lah yang akan berlaku.

“Tasya, bangun! Cepatlah siap! Hari ini kan hari pertama Tasya pindah skolah baru.

Aduh! Ibu dah suruh bangun lah pulak, baru ingat nak sambung tidur. Tapi macam mana pun kena lah bangun. Ergghh!! Bisik  hati Tasya..

Hmm nampaknya.. hari ini aku kena masuk skolah baru? Harap-haraplah budak-budak kat situ ok je.. huhu. Takdelah aku risau sangat kalau macam itu. Lagi pula abang aku senior di sekolah tu. Yess!!

‘ Tasya! Buat ape lagi tu, cepatlah turun sarapan. Tengok abang awak tu dah bangun dari tadi lagi. Ish, ada anak dara sorang ni susah betul nak bangun pagi, mungkin sebab itulah tak tahan duduk asrama. Huh! .’

‘ Ya mak, Tasya tengah bersiap ni! Eleh, abang tak sabar nak pergi sekolah mesti ada kekasih hati yang sedang menunggu. Budak popular kat sekolah! Mesti ramai girlfriend  ni. Tak sabar nak tau ape aktiviti abang kat sekolah .’ “ Bisik hati kecilnya lagi”



****

‘Yeayyy! Dah sampai sekolah lah. Abang nanti kat sekolah jangan lupa orang tau, kesian nanti Tasya sorang-sorang. Tasya mana kenal lagi budak-budak kt sini.’

‘ ish budak nie, manja dari dulu sampai sekarang. Bile lah nak besar? Dah elok-elok sekolah berasrama penuh tak nak duduk asrama. Oi , cik adik ! awak tu dah tingkatan 2 tau. Tapi perangai mengalahkan budak tadika je.’Susah dapat adik yang manja macam ni. “smbil mengenyitkan mata kepada adiknya”

‘abang ni dari dulu hingga sekarang same je, asyik nak bebel. Mengalahkan ibulah abang nie’ bisik hati kecilnya. Tapi bebel dia pun sempat lagi kenyit mata. Ini lah sebabnya Tasya sayang sangat-sangat kat abang ni. Sentiasa control macho je…

Abang Tasya antara golongan yg terkenal di sekolah kerana abangnya sangat aktif dalam permainan bola keranjang di sekolah itu. Nama Danial Haris sentiasa disebut-sebut dalam kalangan pelajar perempuan. Danial Haris bukan sahaja aktif dalam bidang sukan malah menjadi pelajar harapan di dalam kelas. Sekaligus Menjadi murid kesayangan semua guru di sekolahnya.

‘Abang hantar sampai depan kelas je tau, lepastu pandai-pandailah uruskan  diri sendiri ea. Macam tak pernah duduk asrama pulak’ “sambil tersengih” Jangan lupa rehat nanti kalau tak kenal siapa-siapa lagi jangan merayau pulak kat kawasan skolah. Nanti sesat pulak. Bila dah sesat mula lah nangis itu yang susah abang nak pujuk ’ “gurau abangnya”.

‘Abang perli Tasya ke? Eh, orang tau lah. Ala sesat dekat sekolah ni nanti pandai-pandailah adik sebut nama Danial Haris mesti ramai yang nak tolong nanti. Haha sambil memandang wajahnya abangnya yang sedang menjengilkan mata kepadanya.

‘Eh, pandai pulak ea? Masa duduk asrama dulu tak nakal macam ini pun? Tentu seronok lah tu dapat pindah sekolah ea? Haha, adik ingat tau abang sibuk sikit tahun ni.. Abg kan nak dekat exam lagi-lagi sukan tahunan nak dekat. Abang kena berlatih dan lebih banyak tumpukan perhatian dalam kelas. Adik cuba cari kawan rapat dekat sekolah ini tau, Kalau ada apa-apa tak de lah menyusahkan abang.’ Kata Danial Haris kepada adiknya.

Ok abg! Terima kasih banyak-banyak sebab ambil berat tentang adik. Adik pun tak delah kejam sangat sampai nak kacau abang masa sesi pembelajaran nanti. Abang jangan risau tau, sekali-sekala abang kena percaya dekat adik abang yang comel ni! ‘Kata Tasya kepada abangnya’.

Haha, apa-apa aje lah adikku. Macam lah abang baru kenal adik 2 minit. Oklah gi masuk kelas ea.. jangan nakal-nakal dan yang paling penting jangan hari pertama sekolah dah nak cari Teman lelaki pulak. Kalau abang dapat tahu siap adik abang kerjakan tau!! Sambil membulatkan mata kepada adiknya.

Abang ! susah sangat ke abang nak percayakan adik abang yang satu-satunya ni? Adik tahu lah tu. Abang pergi lah masuk kelas. Adik boleh uruskan hal ini sendiri. Bye Abang Danial Haris! Hehe.. sambil senyum kepada abangnya yang sedang memerhatikan kelakuan adiknya yang comel itu.

Bukan tak percaya tapi tak yakin je sambil mencubit pipi adiknya yang agak tembam itu. Ok jaga diri adikku yang tersayang. Bye Tasya yang manja!! Sambil mengenyit mata ke arah adiknya dan berlalu pergi.

Abang! Adik rindu! Tetapi hanya berbisik di dalam hatinya.. hehe. Eh jap, ini ke kelas aku ni? Hah, betullah ni. Aduhh!! Aku ni kuat sangat berangan sampai kelas sendiri pun aku dah lupa.

Aku pun memberi salam dan bertemu guru kelas. Guru kelas menyuruhku untuk memperkenalkn diri. Benda ini lah yang aku paling lemah ni.Bisik kecil hatinya. Memperkenalkan diri ke cikgu? Eh, tak pelah nanti diorg pun akan kenal saya jugak. Sambil tersenyum sehingga menampakkan lesung pipitnya.

Cikgu yang lemah lembut dan tinggi lampai yang bernama Cikgu Syuhada. Namanya seindah wajahnya yang suci dan baik hati. Cikgu Syuhada pun berkata eh, yg tu lain lah. Kenalkan lah diri supaya pelajar lain x kekok nanti nak kwn dengan awak sambil tersenyum sehingga terlihat giginya yang putih berseri..

Baiklah lah cikgu.. Nama saya Tasya Adiliana Binti Zulkamal.. setelah beberapa minit memperkenalkan diri. Tasya pun duduk ke tempat yang ditunjukkan oleh guru kelasnya.. alamak ! aku duduk belakang skali ke ni? Susah lah kalau macam nie.. erk aku seorang pula tu. Tidak mengapalah, niat aku nak belajar je. Amin! Harap Allah merestui niat ku ini..

                                                                                ***

Hai Tasya, salah seorang budak di dalam kelas itu memperkenalkan dirinya kepada Tasya. Nampaknya dia seorang yang begitu mesra.. bisik hati kecil Tasya.

Sya teman awk rehat ea di kantin? kita rehat bersama ea, risau awak sesat sahaja nanti.. al-maklumlah sekolah ni besar juga budak baru yang pindah ke sini sudah pasti tidak akan jumpa kantin di bahagian mana. Hehe  kata Afrina sambil tersenyum sehingga menampakkan lesung pipitnya yang sangat dalam di pipi bahagian pipi kirinya.

Baiklah, terima kasih banyak-banyak. Saya pun masih belum tahu selok belok tentang sekolah ini. Kamu seorang yang sangat peramah.. hehe. Kata Tasya..

Maaflah jika saya bertanya, bukan mahu menyibuk.. pagi tadi di depan kelas kamu itu abang kamu ye? Saya lihat awak begitu rapat dengannya. Tidak silap saya bukankah dia senior tingkatan 4 dan atlet harapan di sekolah ini?

Oww.. dia abang sulung saya.. kami hanya dua-beradik sahaja. Betullah kata kamu itu. “Nampaknya abang aku ni memang popular di skolah ini. Hampir semua orang mengenalinya” bisik hati kecil Tasya.

Dia seorang yang sangat kacakkan? Saya sangat mengaguminya, kata Afrina kepada Tasya.

Tidaklah begitu kacak sebenarnya.. hehe.. ‘kata Tasya’

Tasya mudah rapat dengan Afrina kerana mereka mempunyai banyak persamaan..

Oww ea.. tidak lupa juga, sebenarnye abang saya kawan rapat kepada abang awak jadi tidak mustahil kita boleh rapat seperti abang-abang kita juga.. Kata Afrina sambil duduk di sebelah Tasya..

Awak juga mempunyai seorang abang? Kalau begitu Kita sama lah ea..  Siapakah nama abg awak? Soal Tasya..

Nama abang saya Shahrizal Firdaus.. memegang jawatan sebagai Pengawas Sekolah . sekaligus ketua pengawas di sekolah ini.. Kata Afrina kepada Tasya.

Rupenye begitu, memang sangat kebetulan kan mereka kawan baik dan kita juga nampaknya begitu.. kata Tasya pula.

Mereka berborak hingga tidak perasan waktu rehat sudah hampir tamat.

Ayuh kita masuk ke kelas.. kata Tasya kepada Afrina

Baiklah Jom,, tidak pasal2 pula kena denda nanti akibat masuk kelas lambat 5 minit.. hehe.. kata Afrina



                                                                                ****

“Oit, cik abang kacak, segak dan bergaya” Tegur Danial Haris sambil mencubit manja bahu sahabatnya itu.

Aduhai, eh siapa pula yang kenal kau ni? Datang tidak memberi salam terus cubit bahu aku.. sakit tahu tak! Marah Shahrizal Firdaus dan terus menoleh kepada kawannya itu.

Ala bro, lek lu aku gurau je lah.. ish dia ni sekarang makin sensitif pula sejak bila kau tukar jantina ni bro? oklah Ustaz Shahrizal Firdaus , Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh.. 

Haha , macam ni lah kawan yang aku kenal. Waalaikummusalam warahmatullah hiwabarakatuh . Eh, kau sudah siapkan tugasan yang Cikgu Syuhada bagi dekat kau tu ? tu amanah dan tanggungjawab yang besar Cikgu Dira bagi dekat kau. Kata Shahrizal Firdaus dengan panjang lebar.

Oww buat masa sekarang aku masih berfikir bagaimana cara untuk menghiaskan Bilik Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS ) bagi pelajar tingkatan 1 dan tingkatan 2. Aku sudah memberitahu Cikgu Dira untuk meminta bantuan kau dan pengawas sekolah yang lain suapaya menolong aku menghiaskan bilik itu. Amacam kau sekarang, sudi tak nak tlong aku? Berat bro tanggungjawab ni kalau aku nak pikul sorang. Keluh Danial Haris.

Buat masa sekarang aku tak de lah terlalu sibuk menguruskan hal-hal lain. Oklah senang citer aku cakap aku dan budak-budak lain sudi menolong kau. Kita kan kawan dah lama tak kan aku tidak menolong kau pula, betul tak? Haha.. gelak Shahrizal Firdaus.

Terima kasih bro aku sayang kau sangat-sangat.. eh, tapi jangan fikir benda lain pulak sayang sebagai kawan sahaja ea.. lebih- lebih ? NOT MY TASTE! Haha.. gurau Danial Haris.

Amboi, aku pun tak hingin lah .. sambil menumbuk bahu Danial Haris. Kalau aku layan kau ni sampai esok pun tak abis. Aku nak jumpa Cikgu Hisham sekejap nak bertanyakan tentang Sambutan Hari Guru . kau tahu sahaja lah setiap tahun semua urusan pada Hari Guru diamanahkan dan dipertanggungjawabkan oleh semua pengawas sekolah. Lagipun Hari Guru disambut untuk mengenang jasa guru-guru kita. Oleh itu, semua pengawas sekolah haruslah memegang amanah itu dengan baik agar semua aktiviti yang diadakan pada hari guru berjalan dengan lancar dan sempurna. Terang Shahrizal Firdaus lagi.

Eh, kau ni cakap punya lah panjang lebar.. sekejap lagi ada kelas Math , kau masuk lambat nanti tidak tahulah hukuman apa yang kamu kena nanti. Hehe ‘Kata Danial Haris”

Oklah bro, jumpa kat dalam kelas nanti ! Assalamualaikum..

Waalaikummusalam,”jawab Danial Haris” sambil menumbuk bahu Shahrizal Firdaus tadi dengan perlahan.

                                            #BeRsAmBuNg#
= Tulisan dibesarkan sebab kalau NORMAL terlalu kecik smpai ssh nk baca ^^

7 comments:

muhammad firdaus said...

assalammmualaikum... ermm... bagus anda punye novel... ade nampak jalan cerita dia dan ade sedikit masalah dari segi nama tu ye... tapi saya mengucapkan tahniah kepada anda kerana berjaya dapat membuat novel yang best untuk dibaca~~~!!!

Ainna said...

Waalaikummusalam.. haha, tanx ea En. Firdaus ! --' komen yg agak menarik, ttg name? eh, macam ada orang terasa je.. hehe.. btw tanx u so much! ;)

Anonymous said...

Same - sama, , mungkin ada orang terasa tentang nama, sebab nama tu bukan sebarang orang .... haha.. ^_^

Ainna said...

haha.. mgkin.. tapi name tu sgt brmkne n penting dalam hidup sy.. :)

muhammad firdaus said...

nama tu bermakna ke dalam hidup awak??

Ainna said...

yup, but #SECRET lah .. haha.. ^^

Muhammad Firdaus said...

#secret ok sye fhm ape yg awak mksudkn.. ^_^