Assalamualaikum.. Selamat Datang ke Blog Duniaku Si Merah Jambu ! ʕ•ᴥ•ʔ Jangan lupa follow blog ni, okay ? ✿◕ ‿ ◕✿ Saranghae ❤ ❤ ❤ Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving ❤ ❤ ❤

Monday, December 30, 2013

(Novelku) Bab 4 : Kehidupan di Sekolah Baru !

Assalamualaikum! Cuti sekolah dah nak abis kan! LALALALA!!
ok2 kita dah xde mood dah nak tulis citer ni.. so ni last story kot.. pasni dh xde dah sambungannya..
kan dari awal dah kata.. Untuk suka2.. Haha, lagipun blog ni xde pembaca pun sebnarnye..
#Opss.. k pape je.. -_-'



Hari ini ada tuisyen lah, kesian pulak adik aku tu balik sorang.’keluh Danial Haris’

Kau tak perlu risau lah! Adik aku ada teman dia ! tiba- tiba sahaja Shahrizal Firdaus datang daripada belakang dan memegang bahu Danial Haris’


Haha, kau ini muncul dari mana ha? Kau pakai ilmu apa? Nasib baik aku tak hempuk kau dengan buku ini, tidak pasal gigi bertaburan di lantai itu nanti tau! ‘Danial Haris mula membuat muka terperanjatnya dan memegang dadanya untuk bersabar’


Aku terdengar kau cakap seorang diri, risau sahaja kawan aku ini demam ke sakit mental ke? Mana tak risaunya ! ‘gurau Shahrizal Firdaus’


Sahabat aku seorang ini dah pandai bergurau kan!! Ini semua hasil pertolongan aku ini! Kau perlu berterima kasih kepada aku, haha! Aku gurau je lah, kau pun ambil aliran sama dengan aku , kau balik naik apa nanti? ‘soal Danial Haris kepada Shahrizal Firdaus’


Aku bawa motor pagi tadi, itu lah kau! Kawan baik sendiri pun tak perasan kat belakang! ‘kata Shahrizal Firdaus’

Maaflah, aku nak cepat sangat naik kelas tadi, tidak tahu pula kau ada di belakang aku, sorry lah bro! jangan touching sangat ! haha, ‘Gurau Danial Haris lagi’


Tak ada maknanya lah aku nak touching! Aku tumbuk muka kau nanti baru tau! Nanti lepas rehat teman aku jumpa Cikgu Nurul tau, saja nak ajak kau teman ! ‘kata Shahrizal Firdaus’


Oww, bereh aje bro! haha.. ‘Kata Danial Haris kepada Shahrizal Firdaus’


***

Waktu rehat, sudah tamat.. pelajar 2 RKS diarahkan untuk berkumpul di tempat yang diarahkan pada waktu guru ganti tersebut.


Afrina ! sekolah ni best jugak kan! Hehe, ‘kata Tasya kepada Afrina’


Haruslah! Banyak lagi yang awak tak tahu tentang sekolah ini! Nanti saya tunjuk dekat awak ye keistimewaan sekolah ini! ‘kata Afrina kepada Tasya’


Terima kasih banyak-banyak lah Afrina, susahkan awak sahaja..’kata Tasya’


Hal kecil sahaja tu, awak tak perlu lah rasa bersalah pulak ! ‘Kata Afrina lagi’


Tiba-tiba pelajar-pelajar 4 Ekonomi datang ke bilik Cikgu Katrina dan menolong Cikgu Katrina mengangkat barang-barang. Tasya asyik memandang seorang abang yang sangat kacak, putih dan badannya agak sedikit berisi serta tegap.


Ello –ello Tasya? Awak pandang apa tu? Ha! tengok abang itu ye? ‘Soal Afrina kepada Tasya’


A’ah, comelnya dia! Jantung saya tiba-tiba bergerak laju ni.. seumur hidup saya jantung saya tak pernah pulak macam ini selepas tengok budak lelaki. ‘Kata Tasya’


Oh, itu Abang Ashrid ! dia pengawas sekolah di sekolah ini.. awak jangan macam tu pulak, sebab dia senior kita tau dan dia jugak di kira ramai peminat di sekolah ini. Saya risau awak akan terluka je nanti, lagi pula dia sebaya dengan abang-abang kita sama kelas lagi. Bahaya lah awak.. ‘Nasihat Afrina’


Mungkin ini hanya mainan perasaan aje la awak, hehe ‘ Kata Tasya’ tapi entah lah kenapa saya rasa dah jatuh hati dekat awk! Cuma saya risau kalau awak dah berpunya ! eh, aku cakap apa ni dia tu sebaya dengan abang aku! Tak boleh - tak boleh ! ‘bisik hati kecil Tasya’


***

Pada waktu sesi mata pelajaran sains, kelas 2 RKS diarahkan untuk ke makmal sains untuk melakukan sesuatu eksperimen.


Hello, hai ! erm, tahu tak jawapan untuk soalan ini apa ye?


Tiba-tiba sahaja seorang budak lelaki menegurnya.


Erm, maaflah saya tak tahu .. saya tak jawap lagi soalan yang tu. Sekali lagi maaf ye! ‘Kata Tasya’


Oh, kalau macam itu tidak mengapalah.. ‘ lelaki itu melemparkan satu senyuman sehingga menampakkan lesung pipitnya yang sangat dalam di bahagian pipi kiri’


Alahai, kalau lelaki yang ada lesung pipit comelnya!  Tapi dekat sebelah pipi kiri dia je ke? Apelah aku ni baru kenal dah kata budak lelaki tu comel! Nama dia pun aku tak tahu ! ‘Tasya berbisik di dalam hatinya’


*Siapa yang tahu? Perkenalan yang tidak disengajakan akan menjadi sesuatu peristiwa yang kita sendiri tidak jangkakan !*


Tasya? Awak tengok siapa tu? Hehe, dah ada boyfriend ke? ‘ tiba- tiba sahaja Ariana menegurnya dengan satu senyuman’


Eh, mana adalah.. erm, awak kenal tak budak laki tu? Saya tanya aje sebab tadi dia ada tanya soalan Sains ni dekat saya tapi saya belum jawab lagi. ‘terang Tasya kepada Ariana’


Oh, dia ke? Nama dia Shafizal , dia tu kawan saya dari kecil lagi.. dulu kami berjiran banyak kenangan kitaorang ! ‘Kata Ariana’


Begitu ye, terima kasih sebab beritahu nama dia.. ‘Kata Tasya lagi’


Terima kasih untuk apa ye? Awak minat dekat dia ke? ‘soal Ariana dengan muka tiba-tiba sahaja bertukar’


Tak de lah saya tanya sahaja, lagi pun saya tak nak bercinta lah ! kita baru tingkatan 2 .. ‘jelas Tasya ‘


Oh, baguslah kalau macam itu, saya pergi duduk tempat saya dulu ye! ‘kata Ariana’


Baiklah ! ‘ kata Tasya kepada Ariana’


***

Keadaan di dalan kelas 2 RKS daripada sunyi sepi bertukar menjadi bising selepas mata pelajaran Bahasa Melayu.


Hai, ingat saya lagi tak?


Macam kenal je dia tu ! aduh , sekejap nak fikir balik .. haa!! Daus Iskandar ! dia kan sama sekolah rendah dengan aku dulu.’ Kata Tasya di dalam hati’


Daus Iskandar kan? Sudah tentu lah saya ingat ! yang selalu kacau saya dulu masa darjah lima !  betul tak? Hehe ‘ Kata Tasya’


Betul ! hehe, ingat lagi ye awak dekat saya! ‘Kata Daus Iskandar lagi’


Perbualan mereka taman setelah guru mata pelajaran yang seterusnya masuk ke dalam kelas 2 RKS..


***



Selepas pulang daripada sekolah, Tasya terus masuk ke dalam biliknya untuk solat zohor dan selepas itu, Tasya turun untuk makan tengahari bersama ayah dan ibunya..


Ketika makan, Tasya hanya berdiam diri kerana abangnya tiada masih belum pulang dari sekolah.. ibu dan ayahnya berasa agak pelik dengan sikap Tasya..


Selepas makan, Tasya terus naik ke bilik dan membuka diarinya untuk menulis peristiwa-peristiwa yang telah terjadi di sekolah pada hari ini.


Hai Diari,

                Dah lama kan saya tak tulis apa-apa kat dalam buku ni.. oklah nak story sikit pasal sekolah hari ini.. pelbagai peristiwa berlaku dan saya sendiri tidak percaya! Semua tu berlaku dalam masa sehari! Saya terjumpa seorang ABANG ni handsome sangat! Tapi dia sama kelas dengan abang saya sendiri.. apa yang perlu saya buat? Lepas itu pula, saya kenal seorang budak lelaki dalam kelas saya tau! Tidak silap saya nama dia Shafizal ! saya happy sangat dapat kenal dia walaupun dia hanya tanya saya tentang soalan Sains ..  dia comel tapi dalam pada masa yang sama pula.. Ariana beritahu saya yang dia dah kenal Shafizal tu lama.. mungkin saya tak perlu kacau hubungan diorang kan, tidak pasal-pasal pula nanti saya dan Ariana bergaduh besar ! saya juga jumpa kawan lama saya masa sekolah rendah dulu Daus Iskandar ! erm, Nampak baik ! tak de apa-apa yang berubah pun tentang Daus Iskandar itu! Tetap sama sahaja.. saya penat, keliru, gelisah, gembira dan macam-macam lagi.. semua peristiwa ini berlaku sehari dan saya rasa pelik sangat-sangat! Oklah saya berhenti setakat sini dulu ye! Nanti ada story apa-apa lagi saya beritahu awak tau! Bye Diary <3 span="">

Princess Tasya


Tiba-tiba sahaja ada seseorang mengetuk pintu biliknya.


Masuklah, ‘Kata Tasya’


Kenapa adik macam tak sihat aje ni?  Ada apa-apa berlaku dekat sekolah ke? Tak nak kongsi dengan abang? ‘Danial Haris duduk di atas kerusi dan melihat muka adiknya yang kelihatan sangat lain daripada biasa’


Abang dan balik sekolah? Maaflah buat abang risau pulak ! sebenarnya tak de apa lah abang.. abang rehatlah dulu ye.. mesti abang penat baru balik sekolah kan.. ‘Kata Tasya dengan penuh lemah lembut’


Adik jangan tipu abang tau! Abang dapat tahu daripada muka adik tu.. tak apa lah abang tak nak paksa adik untuk beritahu abang.. nanti kalau adik dah bersedia nak cerita, datang je kat bilik abang ye! ‘Kata Danial Haris’


Baiklah abang, bila adik dah ready nak luahkan semua ni.. adik akan datang jumpa abang .. ‘Kata Tasya sambil mengukirkan senyuman’
 | TAMAT |

No comments: